Roland Barthes
Ik heb een blauwe maandag Italiaanse taal en cultuur gestudeerd en daarbij kreeg ik Algemene Literatuurwetenschappen. Heel leuk, interessant en leerzaam. Wat me daar vooral van bij gebleven is, is het post-modernistische begrip ‘de dood van de auteur’, van Roland Barthes.
De dood van de auteur
In 1967 schreef Barthes een essay met diezelfde titel (hoewel in het Frans). Hij legde hiermee de uitleg van een tekst bij de lezer en vond dat de auteur na het schrijven van zijn tekst niets meer te zeggen had. Hij was als het ware ‘dood’. De interpretatie en uitleg van een tekst, komt bij de lezer terecht. De lezer neemt zijn eigen levenservaring, leesgeschiedenis en interpretaties mee in het lezen van een tekst. Dit heeft allemaal invloed op hoe de tekst ontvangen wordt.
Originaliteit de deur uit?
Ik vind dit een heel interessant concept. In zekere zin is het inspirerend, want door je te verplaatsen in degene die de tekst gaat lezen, kom je mogelijk tot nieuwe inzichten en ideeën. Aan de andere kant vond ik het ook wat deprimerend.
Als je het concept doortrekt, blijft er namelijk weinig tot geen ruimte meer over voor spontaniteit, creativiteit en originaliteit. En dan kom je ineens uit op de vraag of het nog wel van waarde is dingen te creëren. Ik vind van wel, anders was ik geen schrijver geworden. Het is in ieder geval een concept wat me aan het denken zet. En daar hou ik wel van!
Schreeuwen tegen een muur
Wat belangrijk is om te onthouden als je een tekst schrijft, is dat je deze niet voor jezelf schrijft. Tenzij het een tekst is voor je dagboek natuurlijk. Een tekst schrijf je om een bepaalde boodschap over te brengen. Je wilt een dienst aanbieden, een product verkopen of mensen overhalen om te doneren.
Je kunt in het wilde weg een tekst gaan schrijven en van de daken schreeuwen dat mensen dit moeten doen of kopen. Maar als je daarbij voorbij gaat aan wie je publiek is, schreeuw je alleen tegen een muur. Een muur zal zich niet activeren als je er tegen schreeuwt. Nee. Jij wilt het grote publiek bereiken.
Hoe doe je dat?
Bedenk het antwoord op deze vragen:
- Wie is jouw doelgroep/publiek?
- Wat wil je aan hen verkopen of aanbieden?
- Wie is jouw ideale klant?
- Welke zoektermen gebruikt jouw ideale klant?
Als je dit voor jezelf duidelijk(er) hebt, kun je beter je tekst afstemmen op je lezer.
En heb je hierbij hulp nodig of weet je het nog niet goed?
Heb je al tekst en wil je nakijken of die bij je doelgroep past?