Tips voor tekstschrijven van websites. SEO tips

Schrijftip: verlies je lezer niet door een wollig verhaal

    Schrijven is schrappen

    Een goede tekst is goed leesbaar: overzichtelijk, gestructureerd, er wordt interpunctie gebruikt, de inhoud is goed op elkaar afgestemd en vloeiend geschreven, waardevol voor de lezer, niet te lang en niet te kort.

    Godfried Bomans zei: ‘schrijven is schrappen’. Zelfs nu, 52 jaar na zijn overlijden, is dat principe nog steeds waar.

    Een lap tekst die maar voort draalt is niet aantrekkelijk om te lezen. Een lezer zal snel afhaken of totaal niet weten wat de boodschap is die de schrijver over wil brengen. Daarom is het belangrijk om ‘to the point’ te schrijven en onze (gewenste) lezer voor ogen te houden.

    Passie verblindt

    Zeker als we het hebben over iets waar we gepassioneerd over zijn, vinden we het lastig om to the point te blijven. We willen ons enthousiasme of de noodzaak overbrengen, maar verzanden te makkelijk in details. Zo wordt het een wollig verhaal en komt de boodschap totaal niet over op de lezer.

    Als een onderwerp dicht bij je staat, is het lastig om de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden. Bijvoorbeeld bij het vertellen van je levensverhaal, politieke standpunten of vertellen wat je doet in je bedrijf; hoe druk je dit uit zonder al te veel uit te wijden?

    Kill your darlings

    William Faulkner, een Amerikaanse auteur uit de 20e eeuw ging zelfs nog een stapje verder. Hij is degene die zei: “kill your darlings’. Hij bedoelde daarmee dat je als schrijver je een beetje kan hechten aan de dingen die je schrijft. Je vindt een zinsbouw mooi of een uitweiding belangrijk. Maar doordat je die zelf zo mooi of belangrijk vindt, schrijf je niet meer voor je publiek of doelgroep.
    Hij bedoelde met ‘kill your darlings’ dat je soms afstand moet doen van wat je ZELF mooi vindt, zodat je schrijft wat voor je PUBLIEK belangrijk is. Je moet je ‘darlings’ uit je tekst schrappen.

    SEO

    Voor de SEO van je website is dit ook erg belangrijk. Je schrijft de tekst van je site niet voor jezelf. Als het goed is, weet jij zelf wel wat je wilt verkopen of duidelijk maken aan je klant. Je schrijft voor je publiek.

    Als je goed weet wie je doelgroep is, kun je ook goede teksten schrijven voor je publiek.

    Verse blik op je ‘precious darlings’

    Faulkner was van mening dat de schrijver als het ware ‘verliefd’ was op zijn eigen woorden en daarmee niet kon zien dat het eigenlijk zijn eigen ‘precious darlings’ waren die geschrapt moesten worden. Het kan bijzonder nuttig zijn om iemand naar de teksten die je hebt geschreven te laten kijken. Die kan er dan met een scherpe, frisse blik naar kijken en de tekst beter laten aansluiten.

    Eigen blik versus verse blik

    Wat je zelf denkt dat goed is, is niet altijd het beste. Je moet kritisch kunnen kijken naar je eigen werk, of iemand laten redigeren die er een frisse, scherpe blik op kan werpen.
    Schrijven is niet in een keer perfect, is het ooit perfect? Je schrijft iets op, redigeert het, laat het even rusten en als je terugkomt probeer je er een frisse blik op te werpen.
    Dingen die je echt mooi of belangrijk vindt, zijn soms juist de lastigste dingen om te beschrijven.

    Veel tekst geven aan iets, is niet altijd het beste. Je moet zorgen kort en vloeiend iets over te brengen, maar niet je lezer te vermoeien of te belasten met teveel uitweidingen.

    Doe je voordeel met deze tips! En als je iemand nodig hebt om die verse en kritische blik te geven:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *